Gustavssons val.

Jonas har som bekant varit över och kollat läge bland intressanta NHL-klubbar nyligen och det skrivs en del om honom i bakgrunden av det stora just nu, draften, bland annat verkar han ha nobbat Avs, besökt Toronto, Dallas och San Jose. Toronto torde ligga bra till för att få spela mycket eller så mycket det går, så att säga, medan han med all säkerhet inte kommer få spela ett slutspel där. Dock har de skaffat en mycket duktig målvaktstränare som antagligen lockar. Dallas eller San Jose, av de klubbar jag vet att han han tittat på, skulle bli mitt val om jag vore honom.

San Jose är eller ska vara ett bra slutspelslag, Dallas har samma möjlighet och jag skulle ta det sistnämnda precis som Fabian Brunnström gjorde när han fick samma chans, att odraftad och succéartat få ”nöjet” mer eller mindre välja bland alla klubbar vilken man vill spela för. Just det faktumet är inte alltid helt populärt dock, att en spelare åker runt och synar alla för att sedan välja det som känns bäst, och det förstår jag helt klart. Jonas skulle bestämma sig inom en snar framtid säger han… Men ta tiden, dessutom gick hans mor bort bara någon vecka efter VM och hans far förlorade han för en massa år sedan. Det finns nog saker att tänka på men mannen har ett psyke, ett enormt sådant, som inte bara hjälper honom i livet uppenbarligen utan också kan göra hans karriär riktigt bra. Dallas skulle bli mitt val som sagt, det finns svenskar där som säkerligen skulle underlätt starten på NHL-tiden, det finns målvakter om står på sin karriärs slut, alltså finns det rutin att lära av men också chanser, både att få spela långt på säsongen och hyfsat mycket – om inte första säsongen så väldigt snart…

Comments are closed.